This post is a paid post and is made in cooperation with the listed companies and / or their products. All hyperlinks are therefore paid hyperlinks.

Nästan oavsett vilket segment av produkter och prylar man talar om, är det numera stenhård konkurrens på marknaden. Detta tack vare en allt mer globaliserad handel som möjliggjorts av internet. Det är lättare än någonsin att jämföra priser och produktspecifikationer via exempelvis tjänster som exempelvis PriceRunner. När det gäller prylar som vi använder ofta, som t.ex. mobiltelefoner och bärbara datorer är det numera så många aktörer på marknaden att konkurrensen är stenhård. Om man skall lyckas skall man helst sticka ut.

Design och användarvänlighet

Den teknologiska utvecklingen har gjort att det ofta är många som kan erbjuda produkter med en jämförbar funktionalitet. Och priserna är som regel pressade till nivåer där det inte heller där är särskilt stor skillnad. Därför är det väldigt viktigt med estetik, design och användarvänlighet. Om man är osäker på dessa faktorers betydning kan man bara tänka på Apple som lever gott på att sticka ut just på dessa områden. Prylar vi bär runt på, som t.ex. mobiltelefoner, skall gärna passa till ens personliga stil. För många är image viktigare än funktioner.

Tekniska prylar som smälter in i heminredningen

Det var en tid när högtalare gärna fick se ut som högtalare, och TV’n fick gärna vara centrum i vardagsrummet. Köksapparater fick gärna vara fula så länge de fungerade bra. Men i takt med att allt flera intresserar sig för heminredning och god stil i hemmet integreras allt flera apparater och andra praktiska funktioner i lösningar som smälter in. Ett sätt att skilja sig ut om man t.ex. vill sälja en högtalare kan därmed vara att designa dem så att de liknar något annat. Alternativt kan man försöka att designa prylar och apparater på ett sätt som gör dem lätta att gömma undan. Det är kanske också et utryck för en minimalistisk trend. Man ser det bland annat i moderna kök, där allt flera ugnar och kylskåp mm. byggs in i skåp. Här på redaktionen är vi glada för att prylar som designats med god stil vinner marknadsandelar