This post is a paid post and is made in cooperation with the listed companies and / or their products. All hyperlinks are therefore paid hyperlinks.

Har du svårt att hålla ögonen öppna i slutet på eftermiddagen? Känner du att du vill gå hem från den där trevliga middagen lite tidigare än din partner för att sova? Eller har du fruktansvärt svårt att dra dig upp ur sängen på morgonen, även fast du fått dina 8 timmar? Vi är många som lider av låg energi vid en eller flera tidpunkter under dagens gång. En godisbit, en kopp kaffe eller en energidryck kan ge oss en tillfällig kick, men efter den snabba kicken kraschar du och känner dig än mer tömd på energi. Vad som behövs är varaktiga lösningar för att hålla trögheten i stånd.

Några tips för att hålla energinivån på topp

Börja dagen med att alltid äta din frukost. Människor som äter frukost varje morgon upplever i genomsnitt mindre trötthet och stress än människor som hoppar över den. Mat med hög andel fiber, som tex havregrynsgröt, håller dig pigg längre än en vit macka eller bakverk. Några timmar efter frukosten kommer en rejäl nyttig frukost förhindra att du blir hungrig igen (hunger leder till låg energinivå).

 

Känner du att energin blir låg under dagens gång, testa att göra olika kortare yoga-ställningar. Vissa studier har funnit att yoga, där du poserar i olika ställningar och använder djup medveten andning för träning och meditation, kan vara utmärkt för att få igång energin igen. Är du inte bekant med yoga är det inga problem, på nätet finns många enkla snabba rörelser som du enkelt kan göra hemma eller på kontoret.

 

Ett annat tips om du känner att energinivån sjunker – ta en glas vatten. Uttorkning kan göra att du känner dig dränerad och trött. Du behöver inte nödvändigtvis följa regeln om “ett visst antal glas om dagen”, men du behöver dricka tillräckligt med vatten för att hålla kroppen i balans. Observera när du går på toaletten vilken färg ditt urin har, är det gulaktigt betyder det att du druckit för lite.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here